5 خوراکی مضر برای گربه

5 خوراکی مضر برای گربه

5 خوراکی مضر برای گربه

آشنایی با غذاهای مضر برای گربه‌ها موضوعی است که حین مراقبت از این حیوان خانگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. گربه‌ها باید تغذیه مناسبی داشته باشند تا سلامتی‌شان حفظ شود، اما برخی مواد غذایی و مکمل‌ها وجود دارند که مصرف آنها توسط گربه‌ها می‌تواند به سلامتی آنها آسیب برساند. در این مقاله از های ربیت، به معرفی 5 خوراکی مضر که باید از رژیم غذایی گربه‌ها دور شوند، را معرفی می‌کنیم. با خواندن این مقاله، می‌توانید تغذیه مناسبی برای گربه خود فراهم کنید.

۱- شکلات

5 خوراکی مضر برای گربه 2
5 خوراکی مضر برای گربه 5 خوراکی مضر برای گربه

شکلات، خوراکی مورد علاقه بسیاری از انسان‌ها، به دلیل دارا بودن تئوبرومین و کافئین به‌عنوان یک غذای مضر برای گربه معرفی می‌شود. این مواد می توانند به علائم مختلفی در گربه منجر شوند، از جمله:

استفراغ گربه
اسهال
تنفس سریع
افزایش ضربان قلب و حتی تشنج

شکلات تلخ و پودر کاکائو حاوی سطوح بالاتری از تئوبرومین هستند که این خوراکی را را حتی خطرناک‌تر هم می‌کند. در موارد شدید، خوردن شکلات می‌تواند کشنده باشد، بنابراین بسیار مهم است که تمام محصولات شکلاتی را از دسترس گربه‌ها دور نگه‌دارید.

۲- پیاز و سیر

پیاز و سیر، موادی هستند که معمولا در آشپزی ما استفاده می‌شوند، یکی از خطرناک‌ترین مواد برای گربه‌ها هستند. سیر و پیاز می‌توانند مشکلات سلامتی قابل توجهی در این حیوان ایجاد کنند. این سبزیجات حاوی ترکیباتی هستند که می‌تواند منجر به آسیب اکسیداتیو به گلبول‌های قرمز خون گربه شود و در نهایت منجر به وضعیتی به نام کم خونی همولیتیک شود. علائم حساسیت و مسمومیت با این موادعبارت است از:

5 خوراکی مضر برای گربه 4
5 خوراکی مضر برای گربه 5 خوراکی مضر برای گربه

بی حالی
رنگ پریدگی لثه
استفراغ
بی اشتهایی گربه

برای اطمینان از ایمنی و سلامتی گربه‌ها، بهتر است از دادن غذاهای حاوی پیاز یا سیر مانند نان سیر یا سوپ پیاز به آنها خودداری کنید.

۳- انگور و کشمش

انگور و کشمش که در لیست غذای مضر برای گربه جای گرفته‌اند، اگرچه یک میان وعده سالم برای انسان است، اما می‌تواند اثرات مخربی بر گربه‌ها داشته باشد. خوردن میوه برای گربه به تنهایی خطرناک نیست، اما باید انگور را از سبد میوه‌ها حذف کنید. خوردن این میوه‌ها می‌تواند منجر به بیماری کلیوی در گربه شود که با علائمی مانند استفراغ، اسهال گربه، درد شکم و کاهش ادرار ظاهر شود.

۴- الکل

الکل برای گربه‌ها بسیار خطرناک است. حتی مقادیر کم می‌تواند منجر به مسمومیت با الکل شود و باعث علائمی مانند:

بی‌قراری
گیجی
استفراغ
اسهال
تشنج و در موارد شدید، کما یا مرگ شود.

۵- استخوان‌ها و تکه‌های چربی

در حالی که گربه‌ها حیوانات گوشتخوار هستند و از خوردن گوشت قرمز و سفید لذت می‌برند، تغذیه آنها با استخوان‌های پخته شده و تکه‌های چرب گوشت می‌تواند مشکل ساز باشد. استخوان‌های پخته شده حین مصرف توسط گربه می‌توانند خرد شوند و باعث خفگی یا به‌وجود آمدن آسیب‌های داخلی شوند. به طور کلی استخوان برای سگ و گربه خطرناک است و نباید مصرف شود.

از طرفی دیگر، تکه‌های چربی هم یک غذای مضر برای گربه است، زیرا می‌تواند منجر به به‌وجود آمدن پانکراتیت شود. اگر می‌خواهید به گربه‌تان گوشت بدهید، مطمئن شوید که گوشت بدون چربی و عاری از استخوان است تا از هر گونه بیماری گوارشی گربه جلوگیری کنید. نکته حائز اهمیت این است که گوشت‌ها باید کاملا پخته شوند. اگر گوشت خام را در رژیم غذایی قرار دهید، محتویات آن کاملا تبدیل به یک غذای مضر برای گربه می‌شوند.

جمع‌بندی

غذای مضر برای گربه‌ها می‌تواند جدی‌ترین تهدیدهای بهداشت و سلامت آنان باشد. در این مقاله، ما پنج نوع غذای پرخطر برای گربه‌ها را معرفی کردیم تا از دارندگان این حیوانات عزیز درک بهتری در مورد مواد غذایی ممنوعه داشته باشند. از جمله این غذاها عبارتند از شکلات، پیاز و سیر، انگور و کشمش، الکل، استخوان‌ها و چربی‌های  گوشت، کافئین، محصولات لبنی تخم مرغ و گوشت نیمه‌پخت نیز نقش مهمی در ایجاد مشکلات گوارشی و سلامتی برای گربه‌ها دارند.

تهیه شده توسط وبسایت های ربیت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *