آسم در گربه ها

آسم در گربه ها

آسم در گربه ها

آسم، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در گربه‌ها است و حدود 1 تا 5 درصد از گربه‌ها به آن مبتلا می‌شوند. معمولاً این بیماری در گربه‌هایی با میانگین سنی حدود 4 تا 5 سال ظاهر می‌شود. اگر اعتقاد دارید که گربه‌تان ممکن است به آسم دچار شده باشد، حتماً باید به دامپزشک مراجعه کنید.

آسم که به‌عنوان انقباض مجاری تنفسی تعریف می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش‌ازحد به آلرژی‌ها واکنش نشان دهد و از طریق ایجاد التهاب، مشکل‌ساز شود. علت دقیق آسم در گربه‌ها هنوز مشخص نیست اما فرضیه‌های متعددی در این زمینه وجود دارد. یکی از تصورات رایج این است که ذرات معلق در هوا به‌عنوان آلرژی‌ها عمل کرده و منجر به علائم آسم می‌شوند. علائم اولیه آسم در گربه‌ها شامل: دشواری در تنفس، سرفه و خس‌خس سینه می‌شود. متأسفانه آسم قابل‌درمان نیست اما با پیگیری و مراقبت مناسب، می‌توان به گربه‌ کمک کرد تا مشکلات کمتری را تجربه کند.

سرفه و خس خس در گربه‌ها:

اگر گربه‌ شما دچار آسم است، تشخیص دلایل ایجاد علائم می‌تواند چالش دشواری باشد. برای پیدا کردن محرک‌های احتمالی، باید تغییراتی در محیط‌زیست گربه‌ ایجاد کنید. دفتر یادداشتی بردارید و تغییراتی که در رفتار و محیط گربه مشاهده می‌کنید را در آن یادداشت کنید. این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد اما برای یافتن منشأ علائم آسم بسیار مهم است. حفظ یادداشت از تغییرات رفتار و محیط گربه‌ به شما کمک می‌کند تا محرک‌های احتمالی را تشخیص دهید.

در پیشگیری از آسم گربه‌، سعی کنید محرک‌های محیطی را به حداقل برسانید. از مصرف موادی مانند: کپک، گرده، دود سیگار، عطر، گردوغبار و … اجتناب کنید. همچنین مواد پاک‌کننده موجود در خانه‌ را بررسی کنید زیرا برخی از پاک‌کننده‌ها و خوشبوکننده‌های هوا ممکن است به‌عنوان محرک‌ها عمل کنند. همچنین، انتخاب بهترین نوع خاک گربه برای گربه‌های مبتلا به آسم بسیار مهم است. از خاک‌هایی استفاده کنید که حاوی کمترین مقدار گردوغبار هستند. به‌عنوان‌مثال: خاک رس به دلیل گردوغبار زیاد، برای گربه‌های با مشکلات تنفسی توصیه نمی‌شود. واجب است که اعضای خانواده از وضعیت گربه‌ آگاه باشند و به‌سلامت او توجه کنند. آن‌ها باید در دعوت افراد به خانه خیلی محتاط عمل کنند و مسئولیت‌پذیر باشند. حتی عواملی مانند: بوی عطر، گل، یا گردوغبار ممکن است حمله آسم گربه‌ را تشدید کنند.

تهیه شده توسط وبسایت های ربیت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *