راهنمای تغذیه آبزیان

راهنمای تغذیه آبزیان

راهنمای تغذیه آبزیان

راهنمای جامع تغذیه آبزیان به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با نوع غذای مناسب و روش غذادهی آبزیان آشنا شوند. تغذیه آبزیان نقش مهمی در حفظ سلامت و کیفیت زندگی آنها دارد و به همین دلیل افراد باید با اصول تغذیه این موجودات آشنا باشند. بسیاری از افراد که از ماهی‌های آکواریومی نگهداری می‌کنند به طور دقیق نمی‌دانند که باید به ماهی خود چه غذایی بدهند و این مسئله می‌تواند سلامت ماهی‌ها را به خطر بیندازد. تغذیه آبزیان تنوع بالایی دارد و بسیار مهم است که بدانید انواع غذای آبزیان چیست تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. در مقاله امروز به راهنمای جامع تغذیه آبزیان می‌پردازیم تا اطلاعات کامل و لازم در این حیطه را به دست آورید.

تغذیه ماهی‌های آکواریوم چگونه باید باشد؟

امروزه اگر برای خرید غذای ماهی‌ها به پت‌شاپ‌ها سر بزنید محصولات بسیار متنوعی را باکیفیت و ترکیبات مختلف خواهید دید. بسیاری مواقع این تنوع باعث می‌شود که افراد ندانند برای ماهی خود چه غذایی را باید تهیه کنند. در قدم اول باید بدانید که ماهی شما به کدام دسته‌بندی ماهی‌ها تعلق دارد. ماهی‌ها به سه گروه گیاهخوار، گوشت‌خوار و همه‌چیزخوار تقسیم می‌شوند که هر کدام نیاز به تغذیه‌ای خاص دارند. البته باید دانست که این سه دسته از ماهی‌ها از غذای دسته دیگر نیز به‌راحتی استفاده می‌کنند و در واقع هر غذایی که در آکواریوم ریخته شود توسط ماهی‌ها مصرف می‌گردد. نکته مهم این است که تنوع غذایی باید رعایت شود تا تمام نیازهای غذایی انواع ماهی‌ها در آکواریوم برآورده شود. تنوع غذایی نکته‌ای مهم در راهنمای جامع تغذیه آبزیان است که به‌عنوان صاحب آبزیان باید به آن توجه داشته باشید.

غذای انواع ماهی‌ها

در راهنمای جامع تغذیه آبزیان شما باید با انواع غذای ماهی‌های آکواریوم آشنا شوید تا بدانید از چه غذاهایی می‌توانید برای تغذیه آبزیان استفاده نمایید. انواع غذای ماهی‌ها شامل موارد زیر هستند که می‌توانید به‌راحتی آنها را از پت‌شاپ خریداری کنید:

غذای خشک ماهی

غذای خشک ماهی یکی از رایج‌ترین غذاهایی است که برای تغذیه ماهی آکواریوم از آن استفاده می‌شود. غذای خشک ماهی می‌تواند منشأ گیاهی و یا جانوری داشته باشد و مورد مناسبی برای مواقعی است که  دسترسی به غذای زنده سخت است و یا افراد فرصت زیادی برای غذادادن به ماهی‌ها ندارند. غذای خشک ماهی به دلیل اینکه در مدت‌زمان طولانی‌تری قابل نگهداری است و از طرفی نسبت به سایر غذاها آلودگی کمتری در آب ایجاد می‌کند بسیار پرطرف‌دار است. غذای خشک به چند نوع زیر تقسیم می‌شود:

غذای پولکی ماهی

غذای پولکی ماهی همان‌طور که نامش نشان می‌دهد شبیه ورقه‌های نازک و پولک مانند است. این غذا بسیار مناسب ماهیان دارای دهان نرم و حساس مانند ماهیان کوچک یا جراح ماهیان است. برای استفاده از این غذا توصیه می‌شود که آن را بین دو انگشت خود نگه داشته و به داخل آب آکواریوم فروببرید و سپس رهایش کنید تا غذا به‌آهستگی در آکواریوم پایین برود و مورداستفاده قرار گیرد.

غذای قرصی ماهی

این غذا برای ماهیان کف خوار و با دهان مکنده بسیار مناسب است. همچنین قرص ماهی به ماهیانی که به‌آهستگی غذا می‌خورند این فرصت را می‌دهد تا بتوانند به غذا برسند. برای استفاده از این غذا قرص را باید داخل آب آکواریوم فروببرید و در حدود ۲ تا ۳ ثانیه به سطح شیشه داخلی آکواریوم فشار دهید. قرص با این کار به سطح شیشه می‌چسبد و سپس در آب حل شده و پخش می‌شود.

غذای ورقه‌ای ماهی

یکی دیگر از غذاهای موردعلاقه آبزیان غذای ورقه‌ای است که از جلبک دریایی ساخته می‌شود. از این غذا تمام ماهی‌ها و به‌خصوص ماهیان زینتی و گیاهخوار می‌توانند استفاده کنند.

غذای گرانولی ماهی

یکی از غذاهای محبوب ماهیان که در راهنمای جامع تغذیه آبزیان از آن نام‌برده می‌شود غذای گرانولی ماهی است. این غذا به‌صورت دانه‌های ریز و گرد است و ماهیان مختلف از آن می‌توانند به‌راحتی استفاده کنند. غذای گرانولی ماهی با قطرهای مختلف تولید می‌شود و می‌توانید با توجه به سایز ماهی خود آنها را خریداری کنید.

غذای زنده ماهی

غذای زنده ماهی یکی از بهترین انواع غذا در راهنمای جامع تغذیه آبزیان است. طبیعی بودن ماده غذایی کمک می‌کند تا تمام نیازهای غذایی ماهی تأمین شود. بسیاری از ماهی‌ها مانند خروس ماهی در ابتدای ورود به آکواریوم فقط از غذای زنده ماهی تغذیه می‌کنند و یا برخی گونه‌های دیگر مانند ماهیگیر ماهیان به جز غذای زنده، غذای دیگری نمی‌خورند. این غذا بسیار مناسب ماهیان مولد قبل از تخم‌ریزی است و همچنین برای کاهش‌دادن دوره پرورش ماهیان زینتی بسیار کاربرد دارد. انواع غذای زنده ماهی به شرح زیر هستند:

راهنمای تغذیه آبزیان 2
راهنمای تغذیه آبزیان راهنمای تغذیه آبزیان

غذای زنده آبزی

این نوع غذای زنده از برکه‌های آبی تهیه می‌شود و در ظرف‌های درب‌دار نگهداری می‌گردد. از جمله غذاهای زنده آبزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لارو پشه: لاروها نوزادان پشه‌ای هستند که در آب‌های راکد و برکه‌ها تخم‌ریزی می‌کند.
 دافنی‌ها: دافنی‌ها بدنی به شکل مدور و نیم‌رخی به شکل بیضی دارند و طول آنها حدود ۱ تا ۳ میلی‌متر است. دافنی‌ها از جمله غذاهای مناسب برای تغذیه آبزیان هستند.
آرتمیا: به تخم میگو، آرتمیا نیز می‌گویند. آرتمیا را می‌توان به شکل فله‌ای و بسته‌بندی تهیه کرد و یکی از پراستفاده‌ترین غذاهای زنده در سالن تکثیر و پرورش ماهیان زینتی است.
 کرم توبیفکس: این کرم از انواع کرم‌های حلقوی است و ظاهر لوله مانند دارد و به آن کرم قرمز هم می‌گویند. قطر این کرم حدود یک میلی‌متر و طول آن می‌تواند تا ۲۵ میلی‌متر باشد. به این کرم، کرم گِل نیز گفته می‌شود به دلیل اینکه بدن خود را در گل‌ولای آب‌های راکد فرومی‌برد و از مواد آلی آن استفاده می‌کند.

غذای زنده خاکزی

غذای زنده خاکزی به غذایی گفته می‌شود که از موجودات درون خاک و یا بیرون از آب به دست می‌آید. معروف‌ترین این موجودات کرم خاکی، مگس سرکه و کرم سفید هستند. مگس سرکه را می‌توان در شیشه‌های سرکه و یا بر روی میوه‌های له شده در حال فساد پیدا کرد. کرم سفید، کرم‌های سفید و باریکی هستند که در خاک کود زندگی می‌کنند. کرم خاکی در خاک حاصلخیز گیاهان زندگی می‌کند و پس از شست‌وشو می‌توانند توسط ماهی‌ها مصرف شود.

غذای منجمد ماهی

مهم‌ترین مشخصه غذای منجمد ماهی که در راهنمای جامع تغذیه آبزیان به آن اشاره می‌شود پروتئین بالای این نوع غذا است. این مسئله باعث می‌شود تا حداکثر دو بار در هفته از این نوع غذا در تغذیه آبزیان استفاده شود. زیاده‌روی در مصرف غذای منجمد ماهی کیفیت آب آکواریوم را کاهش می‌دهد. همچنین آبی که به شکل یخ با غذای منجمد همراه است حاوی فسفات بالایی است و به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از استفاده، غذای منجمد در یک ظرف حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و پس از اینکه آب یخ‌زده از آن جدا شد، به ماهی داده شود. انواع غذای منجمد ماهی به شرح زیر هستند:

آرتمیا منجمد

آرتمیا میگوی آب شور است و به شکل‌های مختلفی همچون خشک، زنده و منجمد قابل‌استفاده می‌باشد. این غذا سرشار از پروتئین است و بهتر است حتماً در برنامه هفتگی تغذیه آبزیان استفاده شود.

دافنی و کریل منجمد

دافنی و کریل از جمله سخت‌پوستان کوچک هستند که مورد مناسبی برای تغذیه ماهیان زینتی به شمار می‌روند.

کرم خونی منجمد

کرم خونی یک نوع لارو پشه است و رنگ قرمز آن به دلیل وجود آهن بسیار زیاد در پروتئین خون و پوست این حیوان است. کرم خونی منجمد برای ماهی‌ها بسیار اشتهاآور است؛ اما به دلیل اینکه مقدار کمی پروتئین و آمینواسید دارد غذای کاملی محسوب نمی‌شود. می‌توان از این غذا در آغاز غذادادن به ماهی‌های تازه‌وارد در آکواریوم استفاده کرد.

غذای منجمد دست‌ساز

این غذا را صاحبان آبزیان می‌توانند به سلیقه خود تهیه کرده و در فریزر نگهداری کنند. می‌توان از موادی همچون جگر گاو، میگو، ماهی کیلکا، دل گوساله یا مرغ، عصاره سیر و… این ترکیب غذایی را ساخت و در فریزر قرار داد.

بهترین زمان تغذیه آبزیان

یکی از نکات بسیار مهم در راهنمای جامع تغذیه آبزیان، بهترین زمان غذادادن به ماهی‌ها است. در ادامه با نکته‌های مرتبط با زمان غذادادن به ماهی‌ها و نحوه این کار آشنا می‌شوید:

بهترین زمان غذادادن به ماهی‌ها صبح و عصر است.
ماهی‌های زینتی به شکل طبیعی هر مقدار غذایی را مصرف می‌کنند و محدودیتی در این مورد ندارند؛ به همین دلیل بسیار مهم است که به مقدار غذادادن و زمان این کار دقت داشته باشید.
 برخی از ماهی‌ها مانند جراح ماهیان و آنتیاس‌ها به دلیل فعالیت بیشتر، نیاز به چندین بار غذادادن در روز دارند.
 در هنگام غذا دادن عصر، حدود ۳۰ دقیقه پیش از غذادادن چراغ آکواریوم را روشن کنید و حدود نیم ساعت پس از غذادادن آن را خاموش کنید.
اگر دارای ماهی لوچ یا کت فیش یا انواع پلکوها هستید ابتدا نور آکواریوم را خاموش کنید و پس از آن غذا را در اختیار ماهی قرار دهید. این کار باعث می‌شود فعالیت ماهی‌های دیگر کمتر شود و ماهیان کف خوار فرصت داشته باشند غذا را پیدا کرده و بخورند.
حداقل هفته‌ای یک بار غذای زنده به ماهی‌های آکواریوم بدهید.
در طول یک هفته بیش از سه بار غذای منجمد به ماهی ندهید.
در هر بار غذادادن مقداری از غذا را در آکواریوم بریزید که ماهی‌ها در کمتر از ۵ دقیقه آن را مصرف کنند.
 تنوع غذایی را در مورد تغذیه آبزیان رعایت کنید.
 هفته‌ای دو بار در میان‌وعده‌های غذایی ماهی‌ها از محلول مولتی‌ویتامین و عصاره سیر استفاده کنید.
اگر غذای بیش از حدی در آکواریوم ریختید و ماهی‌ها آن را مصرف نکردند پس از گذشت یک ساعت حتماً باقیمانده غذا را از آکواریوم خارج کنید.

نشانه‌های غذادادن بیش از حد به ماهیان آکواریوم

راهنمای تغذیه آبزیان 4
راهنمای تغذیه آبزیان راهنمای تغذیه آبزیان

غذادادن بیش از حد به آبزیان می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. اگر با نشانه‌های زیر در آکواریوم مواجه می‌شوید باید بدانید که بیش از حد به ماهی‌های خود غذا می‌دهید:

 ابری شدن آب آکواریوم
 رشد بیش از حد جلبک‌ها
ایجاد بوی نامطبوع در آکواریوم
 pH پایین و نیترات بالا در آب
 ایجاد کف روی سطح آب
 گرفتگی و مسدودشدن فیلترهای آکواریوم

نشانه‌های کم غذادادن به ماهی‌های آکواریوم

در راهنمای جامع تغذیه آبزیان رعایت تعادل در غذادادن به ماهی بسیار اهمیت دارد. کم غذادادن به ماهی نیز می‌تواند باعث مشکل در آنها شود. از نشانه‌های زیر می‌توانید متوجه شوید که به ماهی خود غذای کمی می‌دهید:

  لاغرشدن ماهی‌ها
  رنگ‌پریده شدن ماهی‌ها
   ایجاد فرورفتگی در قسمت شکم ماهی
   مرگ تدریجی ماهی‌ها

کلام پایانی

راهنمای جامع تغذیه آبزیان اطلاعات کامل و جامعی را در مورد انواع غذای ماهی‌ها و نحوه غذادادن به آنها در اختیار افراد قرار می‌دهد. بدون آگاهی از نکات مهم راهنمای جامع تغذیه آبزیان شما ممکن است در هنگام خرید غذا و دادن غذا به آبزیان آکواریوم خود دچار مشکل شوید. غذای ماهی‌ها انواع مختلفی دارد که باید حتماً آنها را بشناسید و به شکل متنوع از آنها استفاده کنید تا ماهی‌ها دچار کمبودهای تغذیه‌ای نشوند. مطالعه راهنمای جامع تغذیه آبزیان کمک می‌کند تا شما ماهی‌های دوست‌داشتنی خود را در مدت‌زمان طولانی‌تری در کنار خود داشته باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *